Rabu, 16 November 2011

Mengapa Rasulullah melarang minum sambil berdiri?


Dalam hadis disebutkan “janganlah kamu minum 
sambil berdiri”. Dari segi kesihatan. Air yang 
masuk dengan cara duduk akan disaring oleh 
sfinger. Sfinger adalah suatu struktur muskuler
(berotot) yang boleh membuka (sehingga air 
kencing boleh keluar) dan menutup.
 Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada
‘pos-pos’ penyaringan yang berada di ginjal. Jika
kita minum sambil berdiri. Air yang kita 
minum otomatik masuk tanpa disaring lagi. 
 
Terus menuju kandungan air kencing. Ketika menuju kandungan air kencing itu
 terjadi pengendapan di saluran sepanjang perjalanan (ureter). Kerana banyak sisa-sisa 
yang melekat di ureter inilah awal mula munculnya bencana.

Benar, penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang sungguh berbahaya.
Disyaki akibat susah kencing, jelas perkara ini berhubungan dengan saluran yang sedikit 
demi sedikit tersumbat tadi.

Dari Anas r.a. dari Nabi saw.: "Bahawa ia melarang seseorang untuk minum sambil 
berdiri". Qatadah berkata, "Kemudian kami bertanya kepada Anas tentang makan.
 Ia menjawab bahawa hal itu lebih buruk."

Pada masa duduk, apa yang diminum atau dimakan oleh seseorang akan berjalan
pada dinding usus dengan perlahan dan lambat. Adapun minum sambil berdiri, maka
 ia akan menyebabkan jatuhnya cairan dengan keras ke dasar usus, melanggarnya 
dengan keras. 
 
Jika ini terjadi berulang-ulang dalam waktu lama maka akan menyebabkan membesar 
dan jatuhnya usus, yang kemudian menyebabkan disfungsi pencernaan. 
Adapun Rasulullah saw pernah sekali minum sambil berdiri, maka itu disebabkan ada 
sesuatu yang menghalangi beliau untuk duduk, seperti penuh sesaknya manusia 
pada tempat-tempat suci, bukan merupakan kebiasaan.

Manusia pada masa berdiri, ia dalam keadaan tegang, organ keseimbangan dalam pusat
saraf sedang bekerja keras, supaya mampu mempertahankan semua otot pada 
tubuhnya, sehingga boleh berdiri stabil dan dengan sempurna. 
 
Ini merupakan kerja yang sangat teliti yang melibatkan semua susunan saraf dan otot
secara bersamaan, yang menjadikan manusia tidak boleh mencapai ketenangan
yang merupakan syarat terpenting pada masa makan dan minum.

Ketenangan ini hanya boleh dihasilkan pada masa duduk, di mana saraf berada 
dalam keadaan tenang dan tidak tegang, sehingga sistem pencernaan dalam keadaan
sedia untuk menerima makanan dan minum dengan cara cepat.
Makanan dan minuman yang dimakan pada masa berdiri, boleh memberi kesan pada
refleksi saraf yang dilakukan oleh reaksi saraf kelana (saraf otak kesepuluh) yang 
banyak tersebar pada lapisan endotel yang mengelilingi usus. 
 
Refleksi ini apabila terjadi secara keras dan tiba-tiba, boleh menyebabkan tidak 
berfungsinya saraf (vagal inhibition) yang parah, untuk menghantarkan detik mematikan 
bagi jantung, sehingga menyebabkan pengsan atau mati mendadak.

Begitu pula makan dan minum berdiri secara terus-menerus sangat membahayakan 
dinding usus dan memungkinkan terjadinya luka pada perut. Para doktor melihat bahawa 
luka pada perut 95% terjadi pada tempat-tempat yang biasa berlaku perlanggaran 
makanan atau minuman yang masuk.

Sebagaimana keadaan keseimbangan pada masa berdiri disertai pengecutan otot 
pada kerongkong yang menghalang jalannya makanan ke usus secara mudah, dan 
kadang-kadang menyebabkan rasa sakit yang sangat yang mengganggu fungsi 
pencernaan, dan seseorang boleh kehilangan rasa selesa semasa makan dan minum.

Diriwayatkan ketika Rasulullah s.a.w. dirumah Aisyah r.a. sedang makan daging 
yang dikeringkan diatas talam sambil duduk bertongkatkan lutut, tiba-tiba masuk 
seorang perempuan yang keji mulut melihat Rasulullah s.a.w. duduk sedemikian 
itu lalu berkata: "Lihatlah orang itu duduk seperti budak." 
 
Maka dijawab oleh Rasulullah s.a.w.: "Saya seorang hamba, maka duduk seperti 
duduk budak dan makan seperti makan budak." Lalu Rasulullah s.a.w. mempersilakan 
wanita itu untuk makan. 
 
Adapun duduk bertelekan (bersandar kepada sesuatu) telah dilarang oleh 
Rasulullah sebagaimana sabdanya, "Sesungguhnya Aku tidak makan secara bertelekan
(HR Bukhari).




Tiada ulasan: